Pijnlijke nek en schouders losmaken na een dag zitten

Herken je het, de pijnlijke nek en schouder na een hele dag te werken achter de computer? Je bent niet alleen. In wat volgt vertellen we je hoe het komt dat je pijn krijgt, hoe je het kan voorkomen en hoe je de pijn kan verlichten als die er toch is. 

Wat gebeurt er als we lang achter een scherm zitten? 

Door uren te kijken naar ons computerscherm, gaat ons houding zich aanpassen: onze schouders vallen naar voor, onze borstspier krijgt minder mobiliteit, het lijkt alsof onze rug steeds meer naar voren buigt, je nek steekt naar voor waardoor er extra druk en spanning op komt. Het resultaat: rugpijn en een pijnlijke nek! 

Herken jij jezelf in deze foto?

Blijven lezen dan! Want wij gaan samen met jou zorgen voor verlichting van je lasten.

pijnlijke nek

Beter voorkomen dan genezen

We gaan je zo meteen vertellen hoe je je pijn kan verlichten na een lange dag. Maar om te starten is het misschien alvast een goed idee om te kijken naar je werkplek. Hoe zit jij aan je bureau en waar kan je best op letten? 

pijnlijke nek
  • De hoogte van je beeldscherm kan een grote invloed hebben op het aan en ontspannen van je nek- en schouderspieren. Staat het beeldscherm te laag (wat vaak bij een laptop gebeurt), dan zak je helemaal in elkaar. Hierdoor steek je je hoofd helemaal naar voor met een bolle bovenrug en een overstrekte nek tot gevolg. Staat je scherm bovendien niet recht voor jouw ogen, dan krijg je ook een zijwaartse kromming in je nek. TIP: leg een pak printpapier onder je scherm.
  • De hoogte van je stoel bepaalt mee de spanning op je nek, maar ook op je heupen. Zorg er dus voor dat je heup op kniehoogte of iets hoger komt. Om de spanning op je knieën te verlichten, zorg je er best voor dat je hielen voor je knieën staan, zet ze eventueel op een verhoog.

Er zijn nog andere manieren om pijn te voorkomen

  1. Zet een alarm op je gsm zodat je minstens 1 keer per uur recht staat en doe eventueel enkele bewegingen (ga daar je knieën, buig naar voor, maak je groot en rek je uit,…). Je kan hier ook voor zorgen door materiaal dat je geregeld nodig hebt op een andere tafel te leggen (je nietmachine, perforator, prullenbak,…)
  2. Om pijn op je heupen te vermijden en zo recht mogelijk te zitten, kruis je best je benen niet. Zo verhoog je ook de bloedsomloop.  
  3. Een standing desk zal je helpen om rechtstaand te werken. Heb je dat niet? Zet dan af en toe een doos onder je laptop en werk rechtstaand. Zo heb je ook afwisseling tussen zitten en staan

 

Hoe de pijn verlichten als je toch last krijgt?

Af en toe zal het natuurlijk gebeuren dat je niet achter je eigen bureau zit en dat de pijn toch toe slaat. Hoe krijg je je nek, schouders en bovenrug dan toch los? Wel, wij hebben enkele oefeningen voor jou voorzien om je bovenlichaam helemaal terug los te maken. Het neemt slechts 5 minuten van jouw tijd in beslag. Weg met die lastige spanningshoofdpijn en stramme spieren.

Ben jij klaar om je beter te voelen? Bekijk dan zeker de onderstaande video’s.

Succes!

 

Tags: No tags

Comments are closed.